loading...
در پی فردا
سارا بازدید : 145 چهارشنبه 16 بهمن 1392 نظرات (0)

 

 

عنوان فارسی مقاله : ارزیابی پاسخ ریشه دهی قلمه های ساقه و ریزقلمه های درخت شیشه شور callistemon viminalis) ) برای تکثیر انبوه تجاری

عنوان لاتین مقاله :

 

Evaluation of rooting response of stem cuttings and in vitro micro-cuttings of bottlebrush tree (Callistemon viminalis) for commercial mass propagation

تعداد صفحات فارسی ترجمه شده : 6

دسته : زیست شناسی

س.شکری، ه. زارعی، م.علیزاده

دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گلستان، گرگان، جمهوری اسلامی ایران

تاریخ پذیرش مقاله: 13 نوامبر 2012

فرمت فایل ترجمه شدهWORD (قابل ویرایش) + متن اصلی

قیمت فایل :19000 تومان

 مترجم :خانم نهال چوبندی

__________________________________

 پاسخ ضعیف ریشه دهی در ریز ازدیادی مثل تکثیر سنتی گیاهان یک مانع اصلی است. محققان و خزانه داران در جستجوی روش های کاربردی برای بهبود انگیزش ریشه در گونه های سخت ریشه زا هستند. شیشه شورsp.Callistemon یک بوته زینتی جذاب و مردم پسند با مشکلات ویژه ریشه دهی در برخی گونه ها است.

در مطالعه حاضر افزونگری انبوه شیشه شور از طریق شرایط درون شیشه ای و برون شیشه ای با یکدیگر مقایسه شدند و غلظت های مختلف ایندول-3- بوتیریک اسید IBA  - برای ریشه دهد قلمه ها و ریزقلمه ها بهینه سازی شد. قلمه های چوب نیمه سخت با IBA در غلظت های 0، 2000، 4000، 6000 میلی گرم در لیتر به مدت 5 ثانیه تیمار شدند. سپس آن ها در بستر ریشه زایی شامل ماسه شسته تحت مه پاش تنظیم شده به مدت 2 دقیقه اسپری در هر 40 دقیقه قرار داده شدند. همچنین ریزقلمه ها در محیط کشت پایه MS (موراشیگ و اسکوگ) یا MS2/1 غنی شده با 0،2،4،6 میلی گرم در لیتر  IBA کشت شدند و احتمال انگیزش مستقیم ریشه دهی روی آن ها مورد بررسی قرار گرفت. مطابق نتایج می توان بیان کرد که تکثیر رویشی  c.viminalis می تواند به طور موثری با استفاده از قلمه های چوب نیمه سخت پیش تیمار شده با IBA 2000 میلی گرم در لیتر تحت شرایط سیستم مه پاش انجام شود. همچنین کشت درون شیشه ای ریزقلمه های c.viminalis ممکن است موجب افزایش گیاهچه های ریشه داده شود ولی به دلیل مراحل ملال آور استرلیزه کردن، فرایند طولانی تر و هزینه بیشتر ممکن است دلسرد کننده باشد. روش کار شرح داده شده در اینجا در مورد قلمه ها موجب ریشه دهی سریع، گیاهان ریشه دار شده بزرگ تر در مدت زمان کوتاه تر، تکنیک خیلی آسان تر و دوره سازگاری کوتاه تر در مقایسه با ریزقلمه ها است. همه این فاکتورها ممکن است از نظر تجاری حائز اهمیت باشند.

واژه های کلیدی:callistemon viminalis (گیاه شیشه شور)، ریشه دهی، قلمه، ریزقلمه.

 

مقدمه:

شیشه شور callistemon viminalis یک بوته زینتی جذاب و مردم پسند از خانواده میرتاسه است که بیشتر در نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری پرورش داده می شود. شاخه های آویزان و گل های قرمز رنگ در سنبله های استوانه ای شکل به عنوان بخش زینتی اصلی این بوته همیشه سبز هستند. (شکری 2012) تولید گیاهان از طریق بذرها و خوابانیدن روش های متداول تکثیر شیشه شور هستند. بهرحال دانهال ها ممکن نیست که شبیه به اصل باشند. بنابراین روش تکثیر جنسی قابل اطمینان نیست. (هارتمن و همکاران 2002) تکثیر رویشی شیشه شور نیز به دلیل طبیعت نسبتا سخت ریشه زای قلمه های ساقه که نیاز به تیمارهای محیطی و هورمونی ویژه برای ریشه انگیزی دارد مشکل است .(زرینبال و همکاران 2005) منابع متعددی در مورد ریشه انگیزی در قلمه های ساقه گونه های سخت ریشه زا که با تیمار اکسین، پاگرما، زخم زنی و سیستم مه پاش تسهیل شده است وجود دارد. (داوسون و کینگ 1994، هارتمن و همکاران 2002، دومینیک و گرگور 2007، شکری 2012) تاثیر تنظیم کننده های رشد (IBA,NAA,IAA)  در مقیاس 2000، 4000، 6000 میلی گرم در لیتر در قلمه های چوب نرم  c.lanceolatus مورد بررسی قرار گرفت و بالاترین درصد ریشه دهی با کاربرد IBA در غلظت 6000 میلی گرم در لیتر به دست آمد. (بالاکریشنا و بهاتاچارجی 1991) بهرحال در یک منبع فارسی  IBA در غلظت 4000 میلی گرم در لیتر بیشترین پاسخ ریشه دهی را در قلمه های چوب نیمه سخت c.viminalis تولید کرد. (زرین بال و همکاران 2005)

_________________________________

برای دریافت مقاله با ایمیل یا شماره زیر تماس بگیرید

09370989243 :Tell

Email: morteza.bahraini24@yahoo.com

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1931
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 105
  • تعداد اعضا : 96
  • آی پی امروز : 357
  • آی پی دیروز : 31
  • بازدید امروز : 1,371
  • باردید دیروز : 37
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,100
  • بازدید ماه : 2,100
  • بازدید سال : 28,227
  • بازدید کلی : 533,727